گنبد مسجد النبی بیرجند

گنبد مسجد النبی

گنبد مسجد النبی بیرجند

گنبد طرح مسجد النبی بیرحند ساخته شده در بیرجند ، مهرشهر – مسجد بلال

کارفرمای ساخت این مسجد مجمع خیرین سلامت خراسان جنوبی بوده و نظارت این پروژه به عهده مهندس متین حسینی بوده است.

طراحی معماری این گنبد توسط دکتر محمد میرزایی انجام شده و این گنبد توسط مجموعه گنبد سازی لطیفی به مدیریت مهندس ساسان لطیفی ساخته در تیرماه ۱۳۹۷ ساخته  شد.

قطر زیرین گنبد ۹ متر می باشد.

و در ساخت این گنبد از دو لایه اسکلت به عنوان استراکچر و یک لایه شاسی کشی فلزی از پروفیل ۲۰ در ۴۰ استفاده شده است و رویه ی گنبد با استفاده از ورق آلومینیوم کوره ایی ساخته شده است .

گنبد سازی در مشهد

معماری گنبد مسجد النبی بیرجند

معماری گنبد مسجد و النبی دقیقا مطابق با گنبد مسجد النبی اصلی ساخته شده فقط اسکیل این گنبد کوچک تر می باشد .

قوس این گنبد از چندین خم با شعاع انحنای مختلف ساخته شده است که در ساخت گنبد مسجد النبی انحنای بالای گنبد دارای قوس برعکس و به اصطلاح پیازی می باشد .

سازنده گنبد مسجد النبی بیرجند

مجموعه گنبد و گلدسته سازی لطیفی سازنده گنبد و گلدسته مسجد النبی بیرجند می باشد .

برای ساخت انواع گنبد و گلدسته در بیرجند ، مشهد و سایر مناطق کشور با ما تماس حاصل فرمایید .

۰۹۱۲۲۴۸۰۸۰۲ گنبد سازی لطیفی

 

جریان برجستگی روی گنبد مسجد النبی مکه چیست ؟

همانطور که می دانیم پیغمبر(ص) در خانه خویش به خاک سپرده شد. در دوره ای خشکسالی و قحطی شدیدی مدینه را فرا گرفت، همچنین بیماری هایی چون وبا و طاعون گریبان مردم را گرفته بود. از این رو مردم به پیامبر(ص) متوسل شدند و برای توسل به ایشان به دستور عایشه  دریچه ای بر روی بقعه ای که روی قبر پیامبر بود باز کردند و  دعا کردند تا برکات آسمانی نازل شود و بلایا از آنها دور شود. از آن زمان در بازسازی گنبد ها نیز این دریچه رو به آسمان همچنان وجو د دارد.

گنبد سازی در خراسان جنوبی

«دارمی» که از علمای اهل سنت و مورد قبول وهابیت است، با سند معتبر در کتاب خود چنین می‌نویسد: «مردم مدینه دچار قحطی شدیدی شدند؛ از این مشکل به عایشه شکایت بردند؛ او گفت: بالای قبر رسول خدا(ص) از سقف حجره حضرت، دریچه‌ای به سوی آسمان باز کنید تا بین آن و آسمان مانعی نباشد؛ چنین کردند و به حدی باران بارید که گیاهان رویید و شتران چاق شدند؛ آن قدر که پوست آن‌ها از چاقی ترک خورد و به همین سبب آن سال را سال ترک نامیدند».
کلمات کلیدی :

گنبد سبز مسجد النبی ۲۰۰ ساله شد

گنبد سبز نبوی که در سال ۱۲۳۳ در روزگار سلطان محمود عثمانی بازسازی شد، امسال و در سال ۱۴۳۳ دویست ساله شد. گنبدی که روزگار فراوانی بر آن گذشته و در طول تاریخ در معرض حوادث مختلفی از جمله آتش سوزی و تخریب قرار گرفته بود.

گنبد سبز مسجد النبی که تا پیش از آن، کبود رنگ بود، در روزگار سلطان عبدالحمید عثمانی به رنگ سبز درآمد و از این زمان به بعد، به قُبّة الخضراء شهرت یافت؛ گنبدی که در ابتدا از چوب ساخته شده بود و به دلیل تخریب در آتش سوزی قرن هفتم هجری، از سنگ ساخته شد تا دوران عبدالحمید عثمانی که تعمیرات اساسی شد.

پیش از آن در سال ۸۹۲ هـ .ق. تعمیراتی در گنبد سبز نبوی انجام گرفته بود ولی دوباره در دوره ملک محمود خان تجدید بنا شد. شکاف هایی در قسمت بالایی آن پدید آمده بود که باعث شد قسمت های بالا را خراب کرده و دوباره بسازند؛ در نهایت استحکام و در نهایت ادب و احترام، بی آنکه ضربه شدید و لرزش ایجاد کنند. این تعمیرات با نصب تخته هایی در حدّ فاصل دو گنبد زیری و بالایی، برای جلوگیری از ریزش ها بر حجره و حرم پایان یافت.

گنبد و گلدسته سازی لطیفی

گنبد و گلدسته سازی لطیفی سازنده انواع گنبد و گلدسته در مشهد ، نیشابور ، تهران ، بیرجند و سایر نقاط کشور آماده ساخت انواع گنبد و گلدسته می باشد .
۰۹۱۲۲۴۸۰۸۰۲
گلدسته مسجد النبی
برای مشاهده سایر نمونه کارهای ساخت گنبد و گلدسته کلیک نمایید .
ساخت گنبد و گلدسته در مشهد
برای مشاهده نمونه کار ساخت گنبد استیل در پردیس تهران کلیک نمایید .

گنبد سازی در تهران

گنبد سازی در تهران

 

برای مشاهده نمونه کار ساخت گنبد فلزی مسجد در کشور لبنان کلیک نمایید .

سازنده گنبد در لبنان

ساخت گنبد در لبنان

گنبد سازی در بیرجند

برای مشاهده نمونه کار ساخت گنبد سبز – گنبد مسجد النبی در بیرجند کلیک نمایید .

گنبد سبز مسجد النبی بیرجند
گنبد سبز

گنبد مسجد النبی بیرجند

 

برای مشاهده نمونه کار رسمی بندی زیر گنبد در مسجد حصرت ابوالفضل تهران کلیک نمایید .

نقاشی اسلیمی

نقاشی سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *